fbpx

Expertise.Employer branding.

Hoe boei en bind ik medewerkers?

De arbeidsmarkt wordt tegenwoordig wel oorlogsgebied genoemd, waar de ‘war on talent’ is losgebarsten. Wij zien dat natuurlijk genuanceerder, maar een gedegen strijdplan kan geen kwaad. De vraag hoe je je toekomstige medewerkers kunt boeien en binden is namelijk actueler dan ooit. Met huidige tekort aan arbeidskrachten red je het niet meer met een snelle vacature in de krant. Pak het daarom gedegen aan en begin bij de basis: maak van jullie organisatie een aantrekkelijk werkgeversmerk. De recruiters zullen je dankbaar zijn en zij niet alleen: het is voor iedereen leuker werken als er voldoende collega’s zijn om alle uitdagingen samen op te pakken toch?

Benieuwd wat wij hierin voor je kunnen betekenen? We denken graag met je mee tijdens een gratis adviesgesprek!

Vraag adviesgesprek aan Bel ons
LinkedIn Employer Brand Statistics 2020

"Welke rol wil je spelen in het levensverhaal van jullie medewerkers? "

- René Herremans

Kruip in de huid van de kandidaat

Het bouwen van een werkgeversmerk kan niet zonder je in potentiële kandidaten te verdiepen. Dat begint met de vraag: wat hebben wij eigenlijk te bieden? En nee, met een goed salaris, een vast contract of een auto van de zaak ben je er niet. Zeker voor jongere generaties is werk een manier om zingeving aan hun leven te geven; sociaal of ideologisch. In een employer branding traject halen we naar boven wat jullie uniek maakt en zetten we dat om naar employee value propositions die in de dagelijkse praktijk ook echt waargemaakt worden. Zo leggen we een gedegen basis voor een arbeidsmarktcampagne die kandidaten op het spoor van jullie organisatie zet. En het fijne is: vaak geeft dit ook een boost aan de trots en motivatie van bestaande medewerkers. Bij dit proces van boeien en binden is een win-win altijd fijn, zeker als er buiten een oorlog woedt 😊

Vier essentiële stappen bij het werven van nieuwe medewerkers

Bouw een sterk werkgeversmerk

Hebben jullie scherp waar jullie voor gaan en staan? Wat jullie onderscheidt van anderen en vanuit welke waarden jullie handelen? Oftewel, zit het met jullie positionering goed? Maak dan van hieruit een vertaalslag naar wat dat betekent voor potentiële medewerkers. Dat kan niet zonder in hun huid te kruipen. Lees er meer over in onze whitepaper MERKSTERK.

Formuleer medewerkerbeloften

Laat zien wat voor bedrijf je bent en waar je kracht ligt. Wanneer je goed weet hoe de cultuur is en wat jullie sterkste punten zijn, is het makkelijker om je karakter te laten zien ten opzichte van andere bedrijven. Focus je op specialisme of avonturier je alle kanten op? Door te definiëren waar de kracht van je bedrijf ligt, toon je karakter. Dat geeft focus.

Show en shine

Op het netvlies komen van medewerkers? Trek de aandacht met een opvallende campagne. Of pak het gerichter aan via relaties met opleidingsinstellingen, branchorganisaties of wie weet… het UWV. Vanuit de candidate- en employee journey weet je waar kandidaten vindt en hoe je ze het beste kunt bereiken.

Zet de achterdeur buitenspel

Natuurlijk wil je niet dat medewerkers aan de voorkant de organisatie binnen komen om vervolgens door de achterdeur weer te verlaten. Hoe boei en bind je medewerkers? Neem de tijd om interne processen aan te passen als dat nodig om de medewerkerbeloften écht waar te maken in de dagelijkse praktijk. Investeer in goede onboarding, ontwikkelmogelijkheden en een cultuur van vertrouwen en waardering. Dat gaat hand-in-hand met goed leiderschap in jullie organisatie.

Zo maken we jouw employer branding

Een employer branding traject dat van kandidaten sollicitanten en van sollicitanten medewerkers maakt! Onze aanpak is op maat, maar kent vaak de volgende elementen:

  • Employer journey opstellen
  • Onderzoek naar de pareltjes in jullie organisatie: wat gaat er goed? Wat maakt medewerkers blij? Wat hebben jullie in huis om de centrale propositie van jullie employee brand mee te versterken?
  • Analyse van de behoeften en wensen van potentiële kandidaten: waar zijn ze naar op zoek? Wat vinden ze belangrijk? Hoe kijken ze naar jullie organisatie?
  • Keuze van ingrediënten voor employer brand, uitgewerkt in een manifest en gevisualiseerd.
  • Vaststellen van EVP’s in verschillende categorieën
  • Arbeidsmarktcampagne en -communicatie
  • Werken-bij-website
  • Bewijskracht voor de medewerker beloften: testimonials van bestaande medewerkers.

Het boeien en binden van medewerkers is een vak apart. Benieuwd wat wij hierin voor je kunnen betekenen? We denken graag met je mee tijdens een gratis adviesgesprek!

Vraag adviesgesprek aan Bel ons

Aanvraag gratis adviesgesprek employer branding

Met ons gesprek van circa 30 minuten helpen we je in 3 stappen snel op weg;

  • Aangenaam kennis te maken! Wie zijn jullie en wie zijn wij?
  • Inventarisatie van jullie employee branding-wensen en behoeftes
  • In kaart brengen van de kansen en mogelijkheden voor jullie organisatie

Resultaat: een praktisch advies om direct zelf mee aan de slag te gaan. Geheel vrijblijvend en op een manier die jou uitkomt.

Wil je graag employer branding of heb je een vraag voor ons?