fbpx

Expertise.Onboarding.

Van een zachte landing naar een duurzame relatie

Heb je weleens gevaren of gevlogen? Dan ken je het gevoel van de woorden Welkom aan boord. Het avontuur gaat beginnen! Je bent op weg naar een nieuwe bestemming, gaat nieuwe mensen ontmoeten, spannend, leuk. Hetzelfde gebeurt bij een nieuwe baan. Ook dan beginnen mensen vol verwachting aan een nieuw avontuur. Onboarding gaat over het eerste deel van de reis die nieuwe medewerkers naar jouw organisatie afleggen. En dat behelst meer dan een mooi welkom. Onboarding gaat over nieuwe medewerkers een goede start in jullie organisatie geven.

Brainstormsessie aanvragen Stuur e-mail
*Bron: The path to productivity (2001)

"Medewerkers behouden begint met goed onboarden"

- Alisa Post

Onboarding vanuit kernwaarden

Staat jullie bedrijf voor een mensgerichte, persoonlijke aanpak? Dan is het logisch dat een medewerker na het tekenen van het contract van zijn directe collega’s een handgeschreven kaartje ontvangt. Of zijn jullie juist heel innovatief? In dat geval is een challenge om input te leveren voor de volgende innovatie beter op z’n plaats. Als jullie je programma voor onboarding samen met Buro Dirigo inrichten, kun je rekenen op een creatieve vertaalslag van jullie merkwaarden naar een ervaring voor jullie nieuwe medewerkers.

Gedegen en gefaseerd opstarten

Contract getekend en dan?

Onboarding begint na het tekenen van de arbeidsovereenkomst. Organiseer ook in de periode tot aan de eerste werkdag contactmomenten. Zodat de nieuwe medewerker weet dat hij welkom is en zin krijgt om aan de slag te gaan.

Acclimatiseren in de eerste werkweek

Vervolgens is de eerste werkdag en de hierop volgende werkweek cruciaal. Leef je in: hoe prettig is het als de toegangspas al klaar ligt en het benodigde account gewoon werkt. Wijs één collega als buddy aan en zorg voor een goede rondgang door het bedrijf. Acclimatiseren is het doel.

Kennismaken en de weg vinden

Het volgende tijdsframe beslaat de eerste maand waarin de medewerker in dienst is. Zorg dat hij zijn weg door de organisatie optimaal vindt en dat er goede interne contacten ontstaan. Veel bedrijven organiseren maandelijks een introductiedag voor nieuwe medewerkers.

'Ik en mijn skills zijn hier nodig'

Na de eerste maand moet de medewerker de bal terug gaan spelen. Een goed onboarding programma daagt de medewerker uit om in dit stadium na te denken hoe hij met zijn persoonlijke ervaring en unieke skills kan bijdragen aan het overkoepelende doel van de organisatie.

Delen maar die frisse blik!

De laatste fase van een onboarding programma krijgt z’n beslag in de 3e en 4e maand. Het is dan tijd voor reflectie: wordt aan beide kanten aan de verwachting voldaan? Hoe ervaart de medewerker de organisatie tot dusver? Benut de observaties van iemand met een frisse blik.

Wij regelen jouw onboardingstraject

Er is een onboardingstraject voor elk bedrijf, elk budget en elke tijdspanne. Juist in tijden van COVID-19. Daarbij gebruiken we o.a. deze middelen:

  • Pre-boarding webpagina met informatie voor nieuwe werknemers
  • Welkomstbox met attenties, cultuurpaspoort, toegangspas, etc.
  • (Online) presentatie over bedrijf en cultuur, evt. met aansluitende quiz
  • Opzetten van (online) dates met nieuwe collega’s
  • Diverse werkvormen om vertrouwd te raken met de cultuur
Ontdek wat werkt Stuur e-mail

Wil je graag onboarding of heb je een vraag voor ons?