fbpx

Expertise.Onboarding.

Onboarding gaat over meer dan nieuwe medewerkers goed welkom heten. Natuurlijk doet een mooi boeket of attent welkompakket het altijd goed. En toch kijkt maar liefst 33% van de medewerkers het eerste half jaar alweer uit naar een andere baan. En 23% verlaat de organisatie binnen een jaar ook daadwerkelijk. Voorkom onnodig verloop door al voor de eerste werkdag optimaal met nieuwe medewerkers te communiceren. Zo behoud je ze niet alleen voor jullie bedrijf, maar help je nieuwe medewerkers ook om hun persoonlijke motivatie om bij jullie organisatie te werken, ook echt concreet te maken in hun dagelijkse werk. Met een doordacht onboardingstraject begin je de employee journey direct goed en bespaar je kosten voor het onnodig werven van nieuwe medewerkers (retentiewinst). Ontdek hieronder de verschillende fasen in onboarding.

Onboarding vanuit kernwaarden
Staat jullie bedrijf voor een mensgerichte, persoonlijke aanpak? Dan is het logisch dat een medewerker na het tekenen van het contract van zijn directe collega’s een handgeschreven kaartje ontvangt. Of zijn jullie juist heel innovatief? In dat geval is een challenge om input te leveren voor de volgende innovatie beter op z’n plaats. Als jullie je programma voor onboarding samen met Buro Dirigo inrichten, kun je rekenen op een creatieve vertaalslag van jullie merkwaarden naar een ervaring voor jullie nieuwe medewerkers.  

Gefaseerd 

1. Contract getekend en dan?
Onboarding begint na het tekenen van de arbeidsovereenkomst. Organiseer ook in de periode tot aan de eerste werkdag contactmomenten. Zodat de nieuwe medewerker weet dat hij welkom is en zin krijgt om aan de slag te gaan.

2. Acclimatiseren op de eerste werkdag en -week
Vervolgens is de eerste werkdag en de hierop volgende werkweek cruciaal. Leef je in: hoe prettig is het als de toegangspas al klaarligt en het benodigde account gewoon werkt. Wijs één collega als buddy aan en zorg voor een goede rondgang door het bedrijf. Acclimatiseren is het doel. En natuurlijk wacht de nieuwe medewerker een mooi welkomstpakket op zijn bureau waarin de core values creatief naar voren komen.

3. Kennismaken en de weg vinden tijdens de eerste maand 
Het volgende tijdsframe beslaat de eerste maand waarin de medewerker in dienst is. Zorg dat hij zijn weg door de organisatie optimaal vindt en dat er goede interne contacten ontstaan. Veel bedrijven organiseren maandelijks een introductiedag voor nieuwe medewerkers.

4. Ik ben hier nodig
Na de eerste maand is het belangrijk dat de medewerker de bal gaat terugspelen. Dat hij ziet hoe hij met zijn persoonlijke ervaring en unieke vaardigheden kan en wil bijdragen aan het doel van de organisatie. Een goed onboarding programma voorziet in een gedegen inwerkplan. Zo daag je de medewerker in deze periode uit om na te denken hoe hij met zijn specifieke skills kan bijdragen aan het overkoepelende doel van de organisatie. Daarnaast zal hij ook nog eens aanmerkelijk sneller op productieniveau zijn.

5. Delen maar die frisse blik
De laatste fase van een onboarding programma krijgt z’n beslag in de derde en vierde maand. In deze periode is het tijd voor reflectie: wordt aan beide kanten aan de verwachting voldaan? Hoe ervaart de medewerker de organisatie so far. Benut de observaties van iemand met een frisse blik.

Wil jij ook een effectieve onboarding voor jouw nieuwe medewerkers? Of heb je een vraag voor ons? Bel ons op +31 23 531 0000 of stuur een berichtje.

Bekijk ons werk inOnboarding