fbpx

Expertise.Positionering.

Be yourself, everyone else is already taken

Ieder bedrijf heeft een essentie. Iets eigens. Dat wat overblijft als je alle opsmuk weghaalt. Deze kern zichtbaar maken op zo’n manier dat het onderscheidend is van andere partijen in de markt en relevant voor klanten en stakeholders, noemen wij ‘positionering’.

Benieuwd wat wij hierin voor je kunnen betekenen? We denken graag met je mee tijdens een gratis adviesgesprek!

Vraag adviesgesprek aan Bel ons
Gensler Brand positioning statistics (2018)

"If you try to be everything to everybody, you end up being nothing to anybody"

- auteur onbekend

Finetunen of re-branden?

Soms is al duidelijk waar het merk voor staat en is alleen finetuning nodig. Andere keren is de organisatie wat verder bij de eigen kern vandaan geraakt. Of is de markt zodanig veranderd dat rebranding nodig is. Het draait bij positionering altijd om scherpe keuzes durven maken, de juiste toon raken en interne trots aanwakkeren. Bij Buro Dirigo hebben we tientallen bedrijven geholpen met een inspirerend manifest, aanzet voor de corporate story en glasheldere merkwaarden. We zetten onze ervaring en expertise graag in voor de uitdagingen in jouw organisatie.

Vier essentiële stappen bij positioneren

Analyse: waar sta je en waar wil je naar toe?

De eerste stap, is een stap terug. Of eigenlijk een stap omhoog: we willen even boven jullie bedrijf zweven. Welke beleidsstukken zijn er? Wat zijn de belangrijke marktinzichten en hoe raakt dat jullie ambities. Op dat snijvlak extern-intern liggen meestal de grootse kansen om je te onderscheiden. We gaan daarin op zoek naar de 'sweet spot'.

Interne dialoog voor breed draagvlak

Onze bevindingen krijgen pas waarde als we ze toetsen aan jullie ervaring. Meestal begint dat met een gesprek met directie en management. Samen scherpen we de analyse aan, zodat het een gedeelde opvatting wordt. Geen wollige beleidstaal, wij maken er as we speak een scherp manifest van. Daarna volgen organisatiebrede panels, waarin we dat manifest verdiepen.

Kies onderscheidende merkwaarden

Welke vier woorden beschrijven jullie organisatie het meest treffend? Als ervaren gesprekleiders halen wij die woorden bij jullie op. Wat we eraan toevoegen is een meetlat. Wat als je teveel van een waarde hebt? En wat als het te weinig is? Zo wordt het voor iedereen veel concreter waar die merkwaarden over gaan: over je alledaags handelen.

Breng het tot leven voor iedereen

Onze gouden tip: laat de introductie van een herpositionering niet onopgemerkt voorbij gaan! Sowieso maken wij altijd een handzaam merkboekje of merkpaspoort voor iedere medewerker, met daarin o.a. het manifest, de merkwaarden, gedragsafspraken en stijl van het huis. Om dit op langere termijn levend te houden is meer nodig, zie internal branding.

Zo zetten we jouw merk sterk neer

Geen situatie is hetzelfde, en positioneren is altijd maatwerk. Deze elementen kun je wel verwachten als we gaan samenwerken:

  • Analyse van jullie interne ambities en externe marktvraag
  • Dialoog met MT om samen een pakkend manifest te maken
  • Panelgesprekken met medewerkers voor verdieping en draagvlak
  • Keuze van merkwaarden en merkwaardenmeetlat
  • Een opvallende interne introductie van de aangescherpte positionering
  • Merkboekje of merkkompas

Sta je aan de vooravond van een herpositionering? We denken graag met je mee. Vraag een gratis adviesgesprek aan!

Vraag adviesgesprek aan Bel ons

Aanvraag gratis adviesgesprek positionering

Met ons gesprek van circa 30 minuten helpen we je in 3 stappen snel op weg;

  • Aangenaam kennis te maken! Wie zijn jullie en wie zijn wij?
  • Inventarisatie van jullie wensen en behoeftes op het gebied van positionering
  • In kaart brengen van de kansen en mogelijkheden voor jullie organisatie

Resultaat: een praktisch advies dat jullie helpt de volgende stap te bepalen. Geheel vrijblijvend en veilig op afstand.

Bekijk ons werk

Wil je graag positionering of heb je een vraag voor ons?