7 Stappen: contentstrategie.Content is king, contentstrategie de eindbaas.

Met de verjaardag van onze koning kleurt deze maand oranje. In ons vak is content the king. Want ja, er wordt royaal mee rondgestrooid. Het kan dan ook ingewikkeld zijn elke keer weer met (no pressure) unieke content te komen. Een goed verhaal maken is één – je doelen er effectief mee bereiken, is een vak apart. Een strakke contentstrategie helpt hierbij.

Misschien ben je goed bezig. Je hebt je spreadsheet met content tot halverwege Q 2,5 gevuld. Hier en daar nog wat gaten… Maar hé, er moet ruimte blijven voor eeuwige spoedjes, toch? Toch valt het niet mee om te blijven vernieuwen. Je beweegt je in een supersnelle wereld: hypes komen en gaan, nieuwe platforms introduceren, algoritmes veranderen, en in al dat mediageweld wil je de pareltjes van je organisatie laten uitblinken. Hoé dan? Doorloop de volgende stappen, en je bent al dichtbij. Neem hier de tijd voor: wat je investeert, haal je eruit.

 

Een goede contentstrategie zorgt ervoor dat je niet hoeft te schreeuwen,
als je helder hebt hoe jij je doelgroep aanspreekt. 

 

Jouw contentstrategie in 7 stappen

1. Zelfkennis is alles.
Weet wie je bent.
Kijk eens in de spreekwoordelijke spiegel. Waar staat je merk voor? Wat is je verhaal? Wat drijft je? Waar ben je trots op? Wat is je karakter? Ben je avontuurlijk, hartelijk… of regisseur? Dat is je startpunt. Kies een contentstrategie die daarbij past. Want je hebt je karakter mee, dát onderscheidt je van het merk links en rechts van je. Laat je karaktereigenschappen weerspiegelen in je content.

2. Wat wil je bereiken?
Stel je doel vast.
Goede content staat in dienst van je organisatie- en communicatiedoelen. Wil je zorgen voor meer aankopen of meer donateurs werven? Of wil je bekend staan als expert of voorloper binnen je branche? Bedenk wat je wil bereiken, op lange en korte termijn.

3. Geef je publiek een naam.
Creëer een karakterschets.
Stel je je ideale klant voor. Nee, stop. Niet dagdromen. Baseer je op de feiten en de informatie die je al hebt. Geef antwoord op onderstaande vragen over je doelgroep, en doe dit zo specifiek mogelijk. Hoe uitgebreider je karakterschetsen, hoe meer inzicht het je oplevert.

  • Demografie: Wie zijn ze? Waar wonen ze? Hoe oud zijn ze? Wat is hun opleidingsniveau?
  • Behoeften: Wat houdt hen bezig? Wat zijn hun vragen? Wat zijn hun interesses?
  • Gedrag: Waar zijn ze te vinden? Wat doen ze online? Zijn ze actief op social? Vul de feiten aan met inzichten uit segmentatiemodellen, denk aan het WIN- of Mentality-model.

Formuleer uiteindelijk verschillende ijkpersonen van je type klanten. En vergeet niet: geef ze een naam. Hoe persoonlijker, hoe beter!

4. Wat zeggen de cijfers?
Duik in de archieven.
Analyseer wat je de afgelopen tijd aan content hebt gepubliceerd. Maak hierbij gebruik van je online data; van je sociale media en website. Waar wordt goed op gereageerd? Wat werkt en wat niet? Bied je relevante content voor alle ijkpersonen, of verlies je er een uit het oog? Met deze learnings formuleer je randvoorwaarden voor toekomstige content.

5. Ga op klantreis.
En stippel de contentroute uit.
Wil je weten welke content nuttig is voor jouw klant? En wil je weten hoe jouw verhaal voor hem van betekenis kan zijn? Reis met hem mee. Stap in zijn schoenen. Want voor hij donateur wordt of je product koopt, doorloopt hij een aantal stappen. Breng deze in kaart en besluit per stap welke kanalen en wat voor soort content het meest passend zijn om je ijkpersoon te bereiken en jouw verhaal te laten aansluiten.

Vervolgens besluit je bij elke stap welke content hierbij past. Zo maak je in je content dus niet alleen een onderscheid per ijkpersoon, maar per ijkpersoon ook onderscheid in de stap van de klantreis waar ze zijn. Dus: niet alleen onderscheid tussen de zakelijke reiziger en de 65+ reiziger, maar ook tussen de zakelijke reiziger die interesse heeft en de 65+ reiziger die al in de beslisfase zit over het reisabonnement.

6. Bewaar het overzicht.
Giet de contentroute in een kalender.
Nu je al deze info hebt… Maak een kalender, één duidelijk visueel overzicht: op welke momenten in het klantproces, welke onderwerpen, welke ijkpersonen, welke kanalen. Verlies je doelstellingen hierbij niet uit het oog. En plan achterstevoren: denk vanuit je doelen.

Staat het in je kalender? Dan is het nog niet in beton gegoten. Online verandert alles zo snel! En wees flexibel: houd ruimte voor actuele onderwerpen. Sta open voor nieuwe ontwikkelingen, maar houd vast aan je strategie.

7. Creëer goede content.
Verbluf je doelgroep met content die ze willen.
Met een goed gevulde kalender heb je op hoofdlijnen je contentonderwerpen uitgedacht. Maar hoe kom je aan je content?

 

Goede content is waardevol en duurzaam:
Het geeft je de kans jezelf te laten zien, voorziet in een behoefte van een ijkpersoon
en blijft voor langere tijd relevant.

Een paar tips:

  • Je bent niet moederziel alleen
    Zorg voor een content team! En kies dan niet alleen je naaste collega’s. Vraag juist die vriendelijke dame van de klantenservice, of die productmanager met een vlotte babbel die je weleens spreekt bij het koffie-automaat. Zij weten wat er speelt, dus kunnen je vertellen welke behoefte je doelgroep heeft. Ze kunnen meedenken, en meteen mooi een gastblog schrijven of vlog-reeks maken!
  • Sterk format
    Veel online content is hap-snap. Bestaat je content marketing uit losse korrels, creëer dan een stevig cement. Maak gebruik van een kapstok, een format, om je content herkenbaar te maken. Bijvoorbeeld: een journaal, een quiz, een reconstructie, een helpdeskmedewerker die dé vraag beantwoordt, meekijken met de professional. Doe dit op een onderscheidende manier, zodat je opvalt. En: een vlog maken omdat het dit eenmaal hip is, betekent niet dat dit de beste manier is om jouw doelgroep te bereiken. Je verhaal staat op nummer één, de vorm waarin is een goede tweede. (Meer weten over formats? Lees dit blog van collega Jorn Woudt: Een goed format – cement voor je content.)

 

Verpak jij net als IKEA je producten in steengoede contenformats?
Werf jij net als Defensie je mankracht met slimme games?

 

  • Content voor de nieuwsgierigen
    Een poll, quiz of lezerstevredenheidsonderzoek: doe onderzoek onder je doelgroep. Met onderzoeksresultaten kun je mooie content maken, èn mensen zijn dol op informatie over hun soortgenoten.
  • Voor als je het niet weet
    Houd een lijst bij met onderwerpen die altijd interessant zijn, niet gebonden aan een seizoen of actualiteit. Even geen inspiratie of actualiteit waarbij je kunt aanhaken? Deze lijst is je antwoord!
  • Aanhaken
    Een bijzondere feestdag of unieke online discussie? Dit zijn haakjes voor (snelle) content. Kijk online wat er speelt en gebruik bij het invullen van je kalender een issuekalender, zo ben je vooraf al op de hoogte. Neem een standpunt in, zo trek je snel de aandacht.
  • Uitmelken die hap
    Gebruik goede content niet maar een keer, maar juist vaker en op meerdere kanalen! Een interview kun je plaatsen als artikel, filmpje, foto met quote en vraag. Wees niet zuinig, maar zorg wel voor voldoende afwisseling! En… onderschat de kracht van herhaling niet. Je moet drie keer een boodschap horen om hem echt te horen. Dus laat je content zich voor jou in het zweet werken!
  • Leren en bijstellen
    Monitor, observeer en analyseer wat er gebeurt, hoe mensen reageren. Je contentstrategie gaat goed als je merkt dat je doelgroep betrokken is bij je organisatie of bedrijf. Heb je het idee dat het nog niet helemaal goed gaat? Geef het tijd, maar ook: pas aan, schaaf bij en verander!

 

Et voilà: je bent er klaar voor. De contentstrategie die je wist dat zou komen, is eindelijk hier. Laat je niet ontmoedigen, maar ga lekker aan de slag! Hier hulp bij nodig? Je weet ons te vinden!

Annemarie den Breejen
Vormgever, projectmanager

+31 23 531 0000
annemarie@dirigo.nl