De gouden 10 van activatie.

Je wilt mensen in beweging brengen, activeren. Of je nu vrijwilligers werft, donateurs om een bijdrage vraagt of chocola verkoopt. Maar wat zijn de voorwaarden voor succesvolle activatie?

Welk merk of bedrijf heeft jou onlangs nog geraakt? Hoe hebben ze dat voor elkaar gekregen? Wat maakt het succes van TOMS schoenen of Tony Chocolonely? En waarom fietsen ieder jaar zoveel enthousiastelingen voor het goede doel de Alpe d’Huez op?

Activatie is de kern van veel communicatie-vraagstukken. Maar succesvolle activatie ontstaat pas met de juiste combinatie van voorwaarden én een sterk staaltje timing. De gouden 10 van activatie:

1. Creëer urgentie

De reden om mee te doen moet overduidelijk zijn. Wat maakt mijn bijdrage voor verschil? Wat als ik niets doe? Zonder duidelijke reden doet de gemiddelde ontvanger … niets.

2. Kies de juiste setting
Stel de juiste vraag in de juiste setting. Je koopt maar eens in de tien jaar een keuken. Dan wil je álles erover weten. Een jaar later is het spam. Zoals Cruijff zou zeggen: “Er is maar één moment dat je op tijd kunt komen. Ben je er niet, dan ben je óf te vroeg, óf te laat.

3. Wees creatief
Verzin een creatieve invalshoek om mensen bewust te maken. Visualiseer de boodschap op een simpele manier die dichtbij je doelgroep komt.

4. Wees beschikbaar 
Ken je ze nog, de 4 P’s (of 5, 7 of 8) uit de marketingmix? Een van die P’s is van Plaats: want waar je niet aanwezig bent, kun je niets verkopen. Zorg dus dat je op de juiste plek aanwezig bent, online, offline, fysiek of met andere media. Maar behalve beschikbaar, moet je houding ook toegankelijk zijn. Soms (vooral in fondsenwerving) heb je nu eenmaal niet veel te geven, maar vooral te vragen. Zorg juist dan dat je toegankelijk en beschikbaar bent. Iedereen loopt harder voor vriendelijke mensen en een soepele organisatie!

5. Kom dichtbij
Bied je boodschap dicht bij je doelgroep aan. Zoek ze op. 1,2 miljoen Nederlanders worden gepest of gediscrimineerd op het werk. Maar als je een poster op kantoor hangt komt het pas echt dichtbij: 1 op de 6 werknemers op dit kantoor wordt gediscrimineerd.

6. Maak het klein
Mensen moeten zich makkelijk kunnen identificeren. Wat betekent het voor diegene? Steeds meer mensen hebben de gevolgen van kanker van dichtbij meegemaakt. Zij kunnen zich allemaal identificeren met de gedachte achter Alpe d’Huzes. Maar het onderwerp van Serious Request zijn stille rampen die zich ver weg afspelen. Het hele jaar door is daar (te?) weinig aandacht voor. Hoe breng je dat dichtbij? Door honderden lokale initiatieven waarbij mensen zelf in actie komen.

7. Sluit aan bij drijfveren en verlangens
Iedereen gelooft ergens in. Maar wat is het dat jouw doelgroep drijft? Waar lopen zij voor warm? Sluit daarbij aan en ze lopen voor jou!

8. Wees jezelf
Geen betere ambassadeur dan iemand die zichzelf is én heilig in zijn missie gelooft. Het moet ergens over gaan.

9. Onderzoek je doelgroep 
Wie kent je doelgroep beter dan de doelgroep zelf? Precies. Laat je doelgroep zelf meedenken met je idee of campagne. Maar: het is niet altijd makkelijk om verborgen drijfveren te vinden. Ken je de mop van die wasmiddelenfabrikant die zijn verpakking wilde verbeteren? Niemand had suggesties. Tot de fabrikant op bezoek kwam. Wat bleek? Alle huisvrouwen en -mannen openden de verpakking met een schaar of mes. Ze waren dat inmiddels zo gewend, dat ze niet doorhadden hoe omslachtig het was. Kortom: doe onderzoek, bevraag je doelgroep én observeer!

10. Biedt handelingsperspectief
Je doel is niet om iemand te overtuigen, je wilt iemand in beweging brengen. Soms is het proces van informeren en overtuigen daarvoor helemaal niet nodig. Zoals de collectant aan één vraag voldoende heeft: “Heb je iets over voor …?” Er is één ding dat niet mag ontbreken: een duidelijke call-to-action. Geef, fiets, koop, maar doe in ieder geval iets!

Deze blog ontstond mede door een creatieve sessie met activatie- en fondsenwerfexpert Henk-Jan Oosterink (bekend van onder andere zijn werk voor The Passion). Meedenken over activatie of vraag je je af hoe je jóuw doelgroep in beweging krijgt? Neem gerust contact op!

Alisa Post
Oprichter/eigenaar, strateeg, trainer

+31 62 496 1068
alisa@dirigo.nl