Hoe beïnvloed je gedrag.Vergeet kennis, houding en gedrag.

Dirigo komt uit het Latijn: het heeft de betekenis van ‘doelgericht’ in zich. Omdat wij dat willen zijn, een communicatiebureau dat doelstellingen bereikt. Daar willen wij het de komende twee maanden met je over hebben. Vaak willen we iets van mensen, bijvoorbeeld dat ze iets kopen of een gift geven. Hoe behalen we dat doel? En hoe beoordelen we communicatie-inspanningen? Zo eenvoudig is dat niet. Dus bereid je voor getriggerd te worden en houd onze sociale media in de gaten!

Daarom vandaag de vraag: hoe verkrijg je het gewenste gedrag?

Vergeet kennis, houding, gedrag

Kennis, houding, gedrag. Een klassiek model dat ons (communicatiemensen) met de paplepel is ingegoten. De ideale situatie? Vergroten van kennis, raken van houding, en veranderen van gedrag. Het punt is: al gaan de eerste twee perfect, het gedrag van een mens is onvoorspelbaar. Gelukkig is er een andere driedeling die laat zien hoe we gedrag kunnen beïnvloeden. Bekijk ter inspiratie onderstaand filmpje maar eens. Doet het filmpje het niet? Klik dan hier.

Hierin legt BJ Fogg (vooraanstaand denken en spreker over behavioral design) uit wat er nodig is om gedrag te veranderen: ‘Trigger’ of startpunt, motivatie en vermogen. Als die drie op hetzelfde moment gebeuren, verandert gedrag. Dus: Gedrag = Motivatie x Vermogen x Trigger. Wil je hier meer over weten? Lees dan dit interessante artikel.

Ook behoefte aan communicatie met effect? Neem contact op voor een inspirerende brainstorm sessie rond onze tafeltennistafel.

Debora Vink
Adviseur, 7-Life-Coach

+31 630 07 4782
debora@dirigo.nl