Karaktervol positioneren.Wat sterke merken kenmerkt.

Het boek Karaktervol Positioneren van Marc van Eck is een must read voor merkenbouwers die snappen dat je merk een uitgesproken karakter verdient. De kern van zijn verhaal: sterke merken geven je precies wat je van ze verwacht. Want niets is zo irritant als verwachtingen die niet worden waargemaakt. Met inspirerende voorbeelden laat hij zien dat intuïtie en het maken van keuzes (en daarmee het laten van dingen) essentieel zijn om op eigen karakterkoers te blijven. Alles draait om de aard van het beestje.

Menselijk karakter

Probeer het zelf maar: Wat is jouw favoriete merk? En bedenk eens welke associaties je bij dit merk hebt. De kans is groot dat je er niet lang over hoeft na te denken en dat er in je associatierijtje ook menselijke eigenschappen staan. Merken met een menselijk karakter vinden we onbewust aantrekkelijker, schrijft Marc van Eck. Net als bij mensen hebben we voorkeur voor merken met een herkenbaar karakter. Als kuddedieren willen we weten op welke manier de ander van betekenis is voor de groep.

Een sterk merk is dus voorspelbaar. Daarom vraag ik me nu af of de diehard McDonald’s-fans die watertanden bij een Big Mac-menu en met liefde een McFlurry naar binnen slurpen, nu echt blij worden van de gezonde salades op het menu. En begrijp ik waarom ik er maar niet aan kon wennen dat The Body Shop onderdeel van L’Oréal werd. Waarover retaildeskundige Paul Moers in de Volkskrant zei dat ‘L’Oréal er niet in is geslaagd de ziel van The Body Shop te behouden’.

It’s all in your head

Volgens de auteur gaat het bij merkpositionering over de mentale positie die het merk wil innemen in het brein van de klant. Daarom is het belangrijk hoe je de dingen als merk doet. Maar je wilt mensen ook raken en verbinden. En dus is je drijfveer minstens zo belangrijk: waarom doe je wat je doet? Niet de why óf de how, maar allebei dus.

BrandPositioner© model

In Karaktervol Inspireren introduceert Marc van Eck het BrandPostioner© model, ontwikkeld door Business Openers. Het model is gebaseerd op de archetypen – oerkarakters – van Jung. Karaktervol Positioneren geeft bij elk karakter een uitgebreide casus over een bekend merk.
Sterke merken zijn gepositioneerd op één archetype stelt Van Eck. Als je het karakter van je merk consequent laat zien, geef je klanten een vertrouwd gevoel. Dat werkt positief voor hoe je het merk waardeert.

  1. Levenslustig: “Pluk de dag”
  2. Avonturier: “Try before you die”
  3. Leider: “Willen = kunnen”
  4. Regisseur: “Het verschil zit in de details”
  5. Specialist: “Vakmanschap is meesterschap”
  6. Beschermer: “Wat goed is moet je vasthouden”
  7. Verzorger: “Voor elkaar, met elkaar”
  8. Hartelijk: “Een goede sfeer doet wonderen”

Denk eens terug aan jouw favoriete merk. Onder welk archetype zou je die scharen? Waarom?

Better safe than sorry

Ieder archetype heeft een schaduwzijde. Een kleine archetypische twist helpt je voorkomen dat je doorslaat in je karakter. Denk aan de hartelijke beschermer, of de leidende specialist. Welke schaduwzijde heeft jouw merk?

Kortom

Een inspirerend boek waar je met hoge snelheid doorheen zoeft. Lees hier meer over het BrandPositioner© model.

Mijn favoriet: Lush

Loud and proud

Lush is een van mijn favoriete merken. Binnenstappen in een van 900 cosmeticawinkels voelt als een feestje. Overal geurende bruisballen en shampoobars, productnamen met een knipoog en loud, proud en energieke verkopers die je begroeten alsof ze je BFF zijn. De keten die als eerste geen tasje voor je feestelijke cadeautjes had. De producten zijn 100% vegetarian en handmade en met een stickertje op de producten maak je kennis met de makers. Het merk is fighting against animal testing. Een ethical buy waar je blij van wordt. Een merk dat alles anders doet, met veel fun en plezier. Ik zou zeggen dat Lush een levenslustige leider is of een levenslustige verzorger. Maar ik heb ook gedacht aan de beschermer. Moeder natuur, mens en dier staan bij Lush voorop en die drive maakt het merk bijzonder innovatief.

Wat vind jij van het boek? En wat voor type is jouw merk? Laat het me weten!

Alie Toonstra
Senior-adviseur, trainer, projectmanager

+31 23 531 0000
alie@dirigo.nl