fbpx

Mythbusters: 3 misverstanden rond eilandjescultuurReken af met hardnekkige mythes

Langs elkaar heen werken, miscommunicatie, slechte samenwerking: we kennen allemaal de symptomen van een te sterke eilandjescultuur. Dát er eilandjes ontstaan in een organisatie is bijna onvermijdelijk. Mensen hebben nu eenmaal de natuurlijke behoefte om bij een groep te horen en gelijken te vinden. Maar als communicatieadviseur kun je voorkomen dat dit doorschiet in wij-zij-denken. Hoe? Door af te rekenen met een aantal hardnekkige mythes rond eilandjescultuur.  

 

Mythe 1: Minder eilandjes leiden tot betere interne communicatie 

In een blog over eilandjescultuur las ik: “Minder eilandjes in de organisatie leiden tot beter interne communicatie.” Een verrassende conclusie, want volgens mij werkt het juist precies andersom. Als communicatieadviseur, -medewerker of -team is het cruciaal om mensen met elkaar te laten communiceren in de organisatie. Want hoe beter men als team en tussen teams communiceert, hoe minder eilandjes er zullen ontstaan. De mythe is dus omgekeerd wel waar.  

Als communicatieadviseur is het (ook) jouw taak om ervoor te zorgen dat teams inzicht krijgen in elkaars rol en betekenis. Je bent een facilitator en verbinder. Je kunt dat bijvoorbeeld doen door het gevoel van een gezamenlijk doel te versterken binnen de organisatie. Teams (of eilandjes) worden vaak afgerekend op basis van hun eigen prestaties, en niet die van het hele bedrijf. Ga met leidinggevenden in gesprek om in beeld te krijgen welke teamoverstijgende doelen er zijn, en welk nadelig effect het heeft voor de betrokken teams als die doelen niet gehaald worden.   

Mythe 2: Eilandjes ontstaan vooral in grotere organisaties 

Als organisaties groeien, fuseren of naar meerdere locaties groeien, kan dat een eilandjescultuur versterken. Maar ook in kleine organisaties, en dan praat ik al over bedrijven met zo’n 5 medewerkers, kunnen eilandjes ontstaan. Een voorbeeld: het eiland van de accountmanager die het eerste klantcontact legen de afspraken maakt, en het eiland van de uitvoerder die de opdracht moet voltooien en opleveren. Als de laatste niet betrokken wordt in het proces, ligt miscommunicatie op de loer. Openheid, verwachtingsmanagement en communicatie zijn essentieel.  

Train jezelf en je collega’s om te denken vanuit het perspectief van de ander. Wat wil die andere collega? Welk belang heeft hij of zij en wat zou er gebeuren als ik mijn werkwijze aan die van hem of haar aanpas? Dit doe je door vragen te stellen en te luisteren. Maar ook door uitleg te geven over jouw aanpak en die van de ander en om samen te bedenken hoe je een werkproces kunt optimaliseren.  

Mythe 3: Het is nuttiger om nieuwe klanten en opdrachten binnen te halen dan eilandjes te bestrijden 

Ons motto is niet voor niets ‘binnen beginnen is buiten winnen’. Medewerkers zijn het visitekaartje van een bedrijf. Zeker op het moment dat zij in rechtstreeks contact staan met de klant. Maar dat is niet de enige reden waarom het belangrijk is om medewerkers te motiveren en met elkaar en de organisatiedoelstellingen te verbinden.  

Uit onderzoek blijkt dat betrokken medewerkers minder vaak ziek zijn, langer bij een bedrijf blijven werken, een ambassadeursrol op zich nemen en overall zorgen voor betere bedrijfsresultaten. Als medewerkers niet het gevoel krijgen onderdeel te zijn van een groter geheel en bij te dragen aan een hoger doel (en dus op hun eilandje blijven) raak je ze kwijt.  

Communicatie kan hierin van enorme betekenis zijn. Daarom is het van belang dat jij als communicatieadviseur of marketeer je meerderen ervan kunt overtuigen dat externe en interne communicatie op z’n minst van gelijkwaardig belang zijn. Bij Buro Dirigo geloven we: mensen maken merken. In de gratis webinar die we binnenkort organiseren vertellen we je waarom, en hoe je je internal branding naar een hoger niveau kunt tillen. Nieuwsgierig naar meer? Meld je aan voor de nieuwsbrief om op de hoogte te blijven. Of bel gerust naar 023-531 00 00, we vertellen je er graag meer over! 


Reacties zijn gesloten.

Martine van Blaaderen
Adviseur