Je bent niet belangrijk.Zo schrijf je een tekst die raakt.

Als tekstschrijver hoor ik het bijna elke dag: “Dit moet er ook in. En dit is ook belangrijk.” En ook: “Dit kunnen we niet aanpassen, deze tekst is al door de directie goedgekeurd.” Herkenbaar?

Wie niet gezien wordt, is weg

Het spijt mij, maar je bent niet belangrijk. Je schrijft toch niet voor jezelf? Wat je belangrijk vindt, of door de directie is goedgekeurd: het zal je lezer een worst zijn. Als je niet voor hem schrijft, is hij weg.

De lezer leest niet voor jóuw plezier. Hij zoekt alleen informatie. Een antwoord op zijn vragen. What’s in it for me? Dát was immers de reden dat hij je folder uit het rek pakte, of jouw website opzocht. Vermoei hem niet met informatie over hoe goed je bent of informatie die jíj belangrijk vindt. Maar wel: laat merken dat je de lezer begrijpt. En vertel welk voordeel hij heeft door met jou zaken te doen.

Oordeel zelf:

VOOR

Een prachtig onderkomen voor ouderen met dementie en/of andere klachten. Onze zorg en ondersteuning is gericht op het wooncomfort en de gezondheid van de bewoners. Deskundige en vriendelijke medewerkers bieden u professionele, hartelijke en warme zorg.

NA

U wilt zo zelfstandig mogelijk wonen en leven. Maar wat als dat thuis niet meer gaat? Wij bieden u een warm en persoonlijk thuis, met alle zorg en aandacht die u nodig heeft.

Wij zijn een ondernemend en gezellig recreatiebedrijf op het platteland van Overijssel in Dalfsen. De boerderij is niet meer in bedrijf. Het heeft wel de sfeer van het buitenleven maar ongemakken, zoals de boerenluchtjes zijn verleden tijd. Onze kleine camping telt maar 17 ruime kampeerplaatsen en is geopend van 3 mei april tot 20 september.

Volop genieten van het buitenleven? Kom naar boerderijcamping Weidelust. Waar vakantie als vakantie voelt. En u midden in de natuur tot rust komt.

Een gelukkige klant

Stel: je bent zelf die klant. Op zoek naar een verzorgingstehuis voor je ouders, een goed restaurant of … vul jouw eigen product maar in. Wat wil je weten? Wat vind je het allerbelangrijkst? Waar ben je kritisch op? En wanneer ben jij gelukkig? Schrijf al je wensen eens op papier. Klaar? Dan heb je jouw halve tekst al klaar.

Nu rest je nog maar één taak: wees die ideale verkoper, ober of zorgverlener. Vertel wat híj wil horen, zoals je dat zojuist hebt opgeschreven.

Ja, maar …

Oké, oké.. Je verplaatsen in de doelgroep is niet altijd makkelijk. Zeker niet als je al jarenlang met hart en ziel betrokken bent bij jouw organisatie. Onbewust heb je inmiddels een enorme kennisvoorsprong, een onoverbrugbare kloof met jouw doelgroep. Hoewel … onoverbrugbaar? Er is natuurlijk altijd een oplossing binnen handbereik.

Jorn Woudt
Tekstschrijver, eindredacteur

+31 23 531 0000
jorn@dirigo.nl