fbpx

Sterke startpunten vanuit de zeitgeistZes trends voor spot-on interne communicatie

Mode, wonen, werken. Wat zijn de belangrijkste trends? We selecteerden er 6, die wat ons betreft de zeitgeist goed vangen. Voor rake communicatie gebruik je deze trends als startpunt voor al je internal branding. Dit artikel verscheen eerder in ons inspiratiemagazine WERKGELUK. Nog niet gelezen? Vraag jouw exemplaar hier gratis aan!

 

1) DUURZAAM LEVEN | GROEN DÓEN

Absolute baas in alle lijsten is de duurzaamheidtrend. Hij is er al jaren, en hij is here to stay. We zijn klaar met een duurzaam sausje alleen. We willen groen dóén en hyperbewust consumeren. Deze trend spoort iedereen aan om elk denkbaar proces onder de loep te nemen. Op kantoor kan het betekenen dat je je drukwerk reduceert, je afval scheidt en batterijen inzamelt, en zoveel mogelijk werkt met recyclebaar materiaal. Onze voetafdruk moet kleiner en de positieve impact op het milieu groter.

 

2) PURPOSE | ZINGEVING ERVAREN

Nog altijd even relevant is zingeving ervaren op je werk. Fakkeldragers van deze trend zijn de millennials, iedereen geboren tussen 1980-1994. Hoe draag je bij aan het grotere geheel? Werk is een plek van persoonlijke ontwikkeling en zingeving. Van werkgevers wordt verwacht dat zij hun unieke DNA, eigenheid en maatschappelijke impact zichtbaar maken. Alleen zo werf en bind je nieuw toptalent. Deze trend is er al een hele poos, en zet naar verwachting de komende jaren alleen maar verder door.

 

3) DIGITAL NOMADS | THUISOFFICE IN PASTELTINTEN

Geef me een laptop en mobiel en ik kan overal mijn kantoor optrekken. Versneld door de coronapandemie werd flexibel werken overal een feit. Niet alleen onze werkbeleving, maar ook onze manier van wonen is erdoor veranderd. Ruimtes in huis gaan we functioneler inrichten, want we zijn meer thuis. In elk woontrendlijstje zie je ‘m dan ook verschijnen: het thuiswerkkantoor. En dan het liefst in zachte pasteltinten, die voor een prettige thuiswerkbubbel zorgen van kalmte en focus. Je ziet ook de glazen wand als trend, wat benadrukt dat grenzen tussen werk en privé vervagen. Smart furniture is in opkomst, meubels waarmee je kleine ruimtes praktisch inricht.

 

4) DIGITALISERING | ROBOTS TAKING OVER.

Zoef! Dat waren de digitale ontwikkelingen. Niet bij te houden! Augmented reality, a.i. en robotisering. De lancering van Metaverse door Mark Zuckerberg schildert ons futuristische beelden voor. Met een VR-bril leg je straks een virtuele laag naadloos over de echte wereld. Gaan de virtuele werelden ons overnemen? Klinkt als toekomstmuziek. Hoe dan ook, ons leven zal meer en meer verrijkt worden door digitale toepassingen. Werkgerelateerd is dit misschien wel de meest indringende vraag: welke banen blijven, en welke worden overgenomen door robots? Een vraag die we de komende jaren niet uit de weg kunnen gaan die vraagt om een zorgvuldige veranderaanpak. Je ziet grotere bedrijven al voorsorteren met plattere structuren en door meer agile te werken.

 

5) MENSELIJKE MAAT | AUTHENTICITEIT EN WELZIJN

Nu vergaderingen grotendeels digitaal zijn, verlangen we meer dan ooit naar echte verbinding met elkaar. Van onze leiders verwachten we dat ze authentiek zijn. Een lastig besluit mag iemand raken, daar horen emoties bij. Er is behoefte aan verregaande transparantie over zaken. Dat gaat op voor alle autoriteiten: de overheid, artsen, CEO’s, en andere instanties waar we mee te maken hebben. Ook willen we werkgelukkig zijn. ‘Het welzijn van medewerkers’ schiet omhoog op de agenda’s van besturen en directies. In dialoog zijn met medewerkers, ze verantwoordelijkheid en vertrouwen geven: het is nodig, het levert betere resultaten op en we willen er komend decennium alleen maar meer van.

 

6) UITBUNDIG OPTIMISME | VITAMINE D PLUSSEN

Strandfeestjes in alle kleuren van de sunset. Poolparty! Wie gaat er mee? Oogverblindend, glittergoud en gebronsd. In het modebeeld zien we veel statement dresses in alle kleuren van een zonsondergang. We willen er weer uit, en de schade van zoveel binnen zijn inhalen. Geel voert een vrolijke, positieve boventoon. In woondesign zie je een throwback naar de urban nineties, waarin neonkleuren afgewisseld worden met pastel. Het ademt een nieuw optimisme: we willen eruit, zorgeloos leven en vooral veel plezier maken.

 

Dit artikel werd geschreven door onze oud-collega Martine van Blaaderen

Alisa Post
Oprichter/eigenaar, strateeg, trainer