fbpx

Zo ondersteun je je medewerkers optimaal in coronatijd5 tips voor meer betrokkenheid tijdens het thuiswerken

Hoe gaan we om met online vergadermoeheid, de fysieke afstand én hoe voorkomen we dat mensen zich over de kop werken nu kantoortijden wegvallen? Het zijn vragen die jejezelf wellicht ook al gesteld hebt. Vanuit onze expertise, eigen ervaring én die van anderen, stelden we speciaal voor leidinggevenden, communicatieadviseurs en HR-mensen de 5 gouden regels voor betrokken medewerkers in coronatijd op.

1)  Eerst de mens, dan de medewerker
Als je leiding geeft, is de kans groot dat je op output stuurt. Natuurlijk is productiviteit belangrijk. Maar in deze tijd, waarin onze bewegingsruimte beperkter is, we elkaar op kantoor niet meer ontmoeten en we misschien dealen met onzekerheid, is het des te belangrijker verder te kijken dan het functioneren en het resultaat hiervan. Laat medewerkers ervaren dat ze er als mens mogen zijn in jullie organisatie. Bedenk daarbij dat ieder mens anders in elkaar zit en dus ook anders op de nieuwe omstandigheden reageert. Waar de een het heerlijk vindt om thuis eindelijk geconcentreerd te kunnen werken, lukt het de ander maar niet focus te vinden omdat er thuis nog zoveel meer zaken om aandacht vragen. Vraag dus een keer extra hoe het gaat en duik niet direct in de inhoud of het functionele.

2)  Faciliteer een goede werkplek
Niets zo onhandig als een oude laptop die vijf minuten nodig heeft om op te starten of haperend overleg wegens een slechte internetverbinding. Misschien een beetje een open deur, maar investeren in een goede thuiswerkplek maakt veel verschil. Bij Buro Dirigo verhuisden sommige medewerkers hun iMac of bureaustoel naar hun huiskamer om thuis net zo lekker te werken als op kantoor. Jammer dat we de voetbaltafel niet naar onze zolderkamers kunnen verslepen. Ook de juiste tooling maakt veel verschil. Lees onze eigen blogpost over optimaal online brainstormen.

3)  Creëer een gemeenschappelijk perspectief of verhaal
Je weet al dat wij bij Buro Dirigo altijd teruggrijpen op de kracht van een sterk merk. Maar ook dat merk heeft zich te verhouden tot de nieuwe werkelijkheid. Volstaat jullie verhaal nog? En is voor medewerkers duidelijk welke positie jullie organisatie in deze coronacrisis inneemt en wat van medewerkers verwacht wordt? Is het MT transparant over de gevolgen van de coronacrisis voor jullie positie in de markt en weet iedereen hoe jullie inspelen op de kansen die deze crisis ook biedt? Met een bedrijfsjournaal, vlogs/blogs/podcasts of andere passende uitingen voor en door collega’s geef je de betrokkenheid bij jullie bedrijf direct een boost.

4)  Kom samen letterlijk in beweging
We weten allemaal: zitten is het nieuwe roken. Zeker nu we geen sprintjes meer trekken om de trein te halen of ons door de stromende regen een weg naar kantoor fietsen. Waardeer je medewerkers daarom eens niet met de zoveelste Tony Chocolony-reep, maar bedenk manieren om samen in beweging te komen. We hoorden van een organisatie die een hardloopwedstrijd onder het personeel organiseerde: iedereen liep in z’n eigen omgeving en hield z’n eigen afstand en tijd bij. En toch waren ze samen in actie, hoe leuk is dat? Ook een blijvertje: wandeloverleg, wandelbrainstorm.

5)  Zet een innovatie-dialoog op
Ken je dat Britse spreekwoord: ‘when life gives you lemons, make lemonade?’ Ik vind het zo’n mooi gezegde dat ik ter voorbereiding op onze ‘vooruitblik-op-2021-meeting’ voor alle teamleden een ‘make-lemonade-pakket’ heb samengesteld, met leuke items die knipogen naar de realiteit én die gericht uitnodigen om input te leveren voor verbetering. Want iedere crisis biedt naast tegenslag ook kansen. Om die te ontdekken en te verzilveren benut je het liefst alle brainpower uit je organisatie.En dat gaan niet vanzelf. Vraag medewerkers gericht om hun input en bijdrage te leveren. Vind vormen en rituelen die medewerkers ruimte biedt hun analyse te delen, ideeën aan te dragen en met nieuwe inzichten te komen. Als het jullie lukt om het zuur van deze coronacrisis om te zetten in zoet, kom je er als bedrijf sterker uit. Benut deze kans en investeer juist nú in je medewerkers!

Hoe gaan jullie deze uitdaging op dit moment aan?


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Alisa Post
Oprichter/eigenaar, strateeg, trainer