Met de Ketenovereenkomst Verpakkingen 2020-2029 willen de Vereniging Nederlandse Gemeenten en het Afvalfonds Verpakkingen de kwaliteit van het ingezamelde plastic verbeteren en mensen stimuleren nog meer plastic beter te scheiden. Aan Buro Dirigo én Hope & Glory de vraag hiervoor een campagne te ontwikkelen.
Gedrag verander je niet zomaar. Daarom baseerden we ons concept op inzichten uit de gedragswetenschap: we ontwikkelden een positieve bevestigende campagne waarin we geen regeltjes, maar de norm communiceerden. De opvallende frisse stijl, de ritmische copy en de optimistische aansporingen, brengen vrolijkheid in het afval scheiden. Omdat gemeenten verschillende benamingen hanteren voor de plastic afvalstroom, hielden wij het in deze campagne op ‘het plastic afval’, aangevuld met het icoon van Rijkswaterstaat.
Het is lastig om gedrag te veranderen als het gewenste gedrag geen naam heeft. Daarom lanceerden we de term recycleklaar om een norm te impliceren. Maar het is ook term die je prikkelend af laat vragen: wat is dat dan? Plastic verpakkingen werden de helden van de campagne, dat zie je terug in alle communicatie. Verpakkingen zijn groter neergezet, ze hebben vrolijke kleuren en vertellen zelf hoe ze het liefst ingezameld willen worden: leeg, los en plat. Voor een melkpak geldt bijvoorbeeld: ‘opperdepop dop erop’.
Op recycleklaar.nl kunnen gemeenten de campagnehandleiding en toolkit downloaden, vol met kant-en-klare gifjes, video’s, posters, advertenties en social posts. Gemeenten kunnen de uitingen direct verspreiden via hun eigen kanalen.
Wil je graag communicatiestrategie of heb je een vraag voor ons?
Jorn Woudt
+31 23 531 0000
jorn@dirigo.nl Mail Jorn