fbpx

Sint JacobSamen slimmer aan de slag

VR-bril, BeleefTV en plafondlift. Technologische hulpmiddelen maken dagelijks het leven van cliënten én medewerkers comfortabeler, makkelijker of prettiger.

Haarlemse ouderenzorginstelling Sint Jacob bedacht in 2022 een innovatie-challenge, waarbij zorgteams hun favoriete zorginnovatie (alles met batterij of stekker) konden aanmelden in ruil voor een team-etentje. Bij deelname hoorde ook het actief promoten van de innovatie binnen Sint Jacob en het beschrijven van het gebruik. Buro Dirigo dacht mee over de interne communicatiestrategie.

Concept

Hoe krijg je drukke zorgmedewerkers zo ver dat zij gaan meedenken over innovaties? Naast een ‘challenge’ en een team-etentje bij deelname, adviseerden we om een wervend concept te kiezen voor alle communicatie. Een concept dat aanspreekt, herkenbaar is en laat zien waarom we dit doen. Zo kwamen we op ‘Samen slimmer aan de slag’. Deze tools leveren immers allemaal meer plezier en comfort op. Dat geldt niet alleen voor de cliënt, ook voor de medewerker. Samen slimmer dus! Om het innovatieve extra te benadrukken, zetten we het thema neer in NEON-letters met een opvallend lampje.

Promo, aan!

Hoe gaan zorgmedewerkers meedoen en actief ‘hun’ innovatie delen met collega’s? Bij het werven haakten we eerst managers aan met een korte presentatie. De challenge werd daarna breder gepromoot door de digicoaches en bijvoorbeeld via de locatienieuwsbrieven. ‘Samen slimmer’ was in het eerste kwartaal te zien op alle zorglocaties met een nieuwsbericht, een opvallende poster en via narrowcasting. Op intranet werd een eigen pagina ingericht. We werkten daarbij nauw samen met de communicatieadviseur van Sint Jacob, die de weg goed kent.

Intern delen

Twaalf teams melden zich in februari aan voor de challenge. Stuk voor stuk zinnige innovatieve hulpmiddelen die een podium waardig zijn. Van elke innovatie maakten wij een verhaal. Opvallende quotes uit deze interviews werden intern gedeeld via de locatienieuwsbrieven, intranet en narrowcasting. Daarnaast deelden teams via intranet en onderling zelf over ‘hun’ BeleefTV, SilverFit of Crdl. In een video hebben we vier innovaties uitgelicht en medewerkers zelf aan het woord gelaten, die er met liefde over vertellen. Zo waren de innovaties bij Sint Jacob dit jaar zichtbaarder dan ooit.

Resultaat

De challenge werd vlak voor de zomervakantie afgesloten met een dag waarop zo’n 50 medewerkers de tijd kregen om stil te staan bij innovaties. Onderdeel van het programma was het beleven van de tech-tools. Zoals opgaan in een compleet andere wereld met een VR-bril. Bewegen met een SilverFit-scherm voor je. Een game doen op de BeleefTV. Ook werd er gesproken over blijvende impact. Eén van de uitkomsten van de challenge was namelijk dat het niet altijd helder is wie nu eigenaar is van een hulpmiddel. Als iemand verantwoordelijk wordt gesteld, kan hij/zij als ambassadeur de tool intern promoten. Een andere uitkomst was dat het kennismaken met de tech-hulpmiddelen wordt opgenomen in het inwerktraject van nieuwe medewerkers.

En dan staan de ontwikkelingen natuurlijk niet stil. Zoals de voice-over in de video mooi afsluit: ‘Samen blijven we nieuwsgierig, zoeken we naar nieuwe mogelijkheden. Met aandacht voor elkaar bieden we de warme zorg waar Sint Jacob voor staat.’

Wil je graag internal branding of heb je een vraag voor ons?