fbpx

Spaarne GasthuisConcept & Campagne.

De vraag

Als er in een organisatie veel verhalen leven, dan is het wel in het Spaarne Gasthuis. Vaak gaat het om verhalen met een verdiepende laag. Uitermate geschikt om te vertellen via audio. De communicatieafdeling van het Spaarne Gasthuis besloot in te spelen op de podcast-trend.  Wij werden uitgenodigd mee te denken over het format waarin de verhalen het best ontsloten konden worden. Daarbij was duidelijk dat de podcast als primair doel heeft de verbinding tussen collega’s onderling te versterken en daarbij de buitenwereld een genuanceerde blik binnen de muren van het Spaarne Gasthuis te gunnen.

Aanpak

We kwamen uit op het ‘medewerkers voor medewerkers’-concept. In dit estafette-format vertellen medewerkers hoe hun baan hun hart sneller laat kloppen. Dat concept leidde al snel tot de titel ‘Hartslag’, waarmee ook het ‘vinger-aan-de-pols-aspect’ werd benadrukt. Als kick-off werd het begin van de coronacrisis aangegrepen, waarin een verpleegkundige die vanaf het eerste uur meedraaide op de corona-unit haar verhaal vertelde.

Uitrol

Naast het concept van de podcast ontwikkelden we ook de verschillende uitingen waarmee personeel en bezoekers van het Spaarne Gasthuis op de hoogte werden gebracht van de start van de podcast, alsook de première van de nieuwe afleveringen. Daarnaast waren we verantwoordelijk voor de technische inrichting bij de verschillende aanbieders waar deze podcast kan worden beluisterd (Soundcloud, Spotify, Google Podcasts, Apple Podcasts).

Resultaten

De podcast werd zowel door bezoekers als medewerkers met veel enthousiasme ontvangen. Hartslag versterkt zichtbaar de betrokkenheid binnen het ziekenhuis door verbindingen te leggen tussen de verschillende specialismen. Maar ook de open en eerlijke vorm van communicatie richting de bezoekers bleef in dit glazen huis-tijdperk niet onopgemerkt. Luister de podcast hier zelf.

Wil je graag contentmarketing of heb je een vraag voor ons?