fbpx

Internal branding roadmapSPIE brengt het in beweging

SPIE brengt de wereld waarin we wonen, werken en leven in beweging. Dat is de kern van het nieuwe merkverhaal van SPIE Nederland, dat in 2021 op papier is gezet. Vervolgens werd Buro Dirigo gevraagd dit verhaal te laten landen in de organisatie. Met als doelstelling dat medio 2023 tenminste 70% van de 4300 medewerkers het merkverhaal kent en als verbindend ervaart. We startten zoals altijd met een onderzoek en een plan. Het resultaat daarvan? Een internal branding roadmap naar een sterk merk. Na de introductie in 2023 werken we de jaren erna aan verankering in de hele organisatie.

Aanpak: 1. Intern concept

Om het merkverhaal verankerd te krijgen in de hele organisatie, zal er op verschillende manieren met alle interne stakeholders gecommuniceerd worden. Dat maken we herkenbaar en aansprekend met een intern motto. Afgeleid van de externe propositie adviseren we het interne motto ‘Samen zetten we zóveel in beweging’.

2. Met een flinke dosis DEVV naar gedeeld merkdenken, -gedrag en -gevoel

Met ons DEWV3H model geven we richting aan het interne proces. Dat houdt in dat in iedere fase van de merkimplementatie op drie niveaus wordt gecommuniceerd: hoofd, hart handen. Met als doel om dat het merk wordt herkend, bemind en verschil maakt. SPIE committeert zich aan vier basisvoorwaarden voor een succesvol internal branding traject, namelijk:

  • Waar mogelijk doen we dat in dialoog. Dus niet instrueren, maar uitnodigen en open staan voor suggesties en feedback.
  • Met enthousiasme. Vanuit management een aanstekelijke tone of voice: ‘wij geloven hier echt in’.
  • Met getoonde waardering. ‘Ga er maar mee aan de slag en het is oké als dat niet direct perfect gaat.’ Medewerkers hebben het vertrouwen nodig dat hun inbreng ertoe doet. Waardering is daarin van essentieel belang.
  • Medewerkers krijgen ook verantwoordelijkheid. Ze worden gefaciliteerd om daadwerkelijk beweging te brengen en hier (positief) op beoordeeld.

3. Inspirerende implementatie met kettingreactie

SPIE gaat het merkverhaal met een ‘big bang’ bij alle medewerkers tegelijkertijd te introduceren op het Festival van de Beweging, waar alle medewerkers met hun gezinnen welkom zijn. Om echt te ervaren hoe alle verschillende divisies en regio’s elkaar nodig hebben en samen zoveel in beweging zetten, wordt er tijdens het festival een kettingreactie veroorzaakt. Zo creëren alle medewerkers gezamenlijk beweging.

4. Roadmap

Na het festival gaat de beweging verder. Buro Dirigo ontwikkelde voor SPIE een internal branding roadmap waarin we precies definiëren wat we in elke fase van het traject doen en op welk communicatieniveau. Zo komt geen enkele activiteit op zichzelf te staan en blijft er focus op het zorgen voor een positieve interne merkbeleving.

In de roadmap maken we onderscheid tussen lijncommunicatie, waarin samengewerkt wordt met de leidinggevenden via SPIE en zij optimaal worden geholpen hun werk te doen en de corporate communicatie gericht op individuele medewerkers.

Wil je graag internal branding of heb je een vraag voor ons?