fbpx

StibatConcept & Campagne

Iedere lege batterij in het restafval is er een te veel. Want de waardevolle metalen uit lege batterijen lenen zich goed voor hergebruik in allerlei toepassingen. Met het oog op verdere verduurzaming wil Stichting Batterijen voor het maximaal haalbare inzamelresultaat gaan. Dus is de vraag: hoe zorgen we ervoor dat Nederlanders hun lege batterijen massaal gaan inleveren? Samen met communicatiebureau Van Luyken won Buro Dirigo eind 2019 de pitch voor het ontwikkelen van een marketingcommunicatie-strategie + het creatief communicatieconcept. Het was het begin van een enerverende en energieke samenwerking met Stibat Services, de organisatie die uitvoering geeft aan de wettelijke verplichting van Stichting Batterijen.

Aanpak

Als uitgangspunt voor de strategie baseerden we ons op de vijf groenprofielen van Motivaction. Samen met dit onderzoeksbureau onderzochten we drijfveren en drempels per groep. De inzichten leidden tot een meerjarenstrategie waarin de focus ligt op het versterken van de intrinsieke inlever-motivatie van Nederlanders door de recyclewaarde van lege batterijen te benadrukken. Dit hebben we creatief vertaald door de pluspool van de batterij een hoofdrol in alle conceptuele communicatie te geven.  

Als pay-off is gekozen: ‘in elke lege batterij zit nog een plus, inleveren dus’ . Hiermee ligt de nadruk op de waarde die lege batterijen nog hebben. Natuurlijk weten we dat intentie niet automatisch tot gewenst gedrag leidt. Daarom wordt een jaarlijks terugkerende publiekscampagne afgewisseld met gerichte activaties. Stichting Batterijen en Stibat Services hebben hiermee een langetermijneffect voor ogen en gaan voor een gestage doch gefundeerde groei van het inzamelpercentage. Met deze strategie vragen de stichtingen bovendien ook veel van zichzelf. De bewijsvoering dat de plus van iedere lege batterij ook daadwerkelijk wordt benut, zal blijvend geleverd moeten worden. Door deze inhoudelijke insteek laten Stichting Batterijen en Stibat Services zien dat een circulaire batterijenstroom hen echt menens is.  

Uitvoering

Alle basiscommunicatie van Stibat Services richting consumenten is omgedoopt in het ‘pluspuntenconcept’. In de jaarlijkse publiekscampagne (in 2021 van 8 – 29 april) wordt deze boodschap breed gepusht. Echte mensen laten het voorbeeldgedrag zien: de lege batterij die in het inzamelmeubel wordt geworpen. Ook toont de communicatie de pluspunten van lege batterijen. Door het spelen van de Grote PlusQuiz leren mensen welke metalen uit lege batterijen gewonnen worden en welke nieuwe producten hiervan gemaakt kunnen worden. 

Door het hele land

De publiekscampagne bestaat uit een radiocommercial op QmusicSky Radio, Radio 10, Radio 538, Qmusic, Radio Veronica, 100% NL, Slam!, abri’s door het hele land en een branded-content-samenwerking met ANWB Kampioen. Via een inhoudelijk bericht in het hart van ANWB Kampioen nr. 4 – 2021 leren mensen hoeveel lege batterijen een Nederlands huishouden gemiddeld telt en over het hoe en wat van het recyclen van lege batterijen.

Op de achterkant van de Kampioen worden kinderen tussen de 8 en 88 jaar op opgeroepen hun eigen batterij-verzamelpotje te knutselen. Ook online is de campagne goed zichtbaar. Tijdens de eerste week vragen grote ‘homepage-overnemende’ banners op een sympathieke (maar niet te missen manier) de aandacht van de internetgebruiker. Hierna is er opvolging van de campagneboodschap via YouTube, display-bannering, Facebook en Instagram.  

Resultaat

Met de publiekscampagne bereiken Stibat Services en Stichting Batterijen zo’n acht miljoen Nederlanders.

Credits

    • Strategie: Monique Haras (Van Luyken), Alisa Post en Martine van Blaaderen (Buro Dirigo)
    • Concept: Léon van Hooijdonk en Alisa Post (Buro Dirigo)
    • Copy: Léon van Hooijdonk (Buro Dirigo) en Sheila Wigman (Hope & Glory)
    • Design: Bram Oorthuizen (Hope & Glory), Annemarie Versteeg en Rianne Douma (Buro Dirigo)
    • Quiz: Debora Vink (Buro Dirigo) en Pixel Creation
    • Projectmanagement: Fleur Scheepmaker (Van Luyken), Martine van Blaaderen en Debora Vink (Buro Dirigo)

Wil je graag communicatiestrategie of heb je een vraag voor ons?